9 dolog, amivel koronavírus idején is menni KELL a fül-orr-gégészetre ​

Ossza meg:

A legutóbbi kormányrendelet szerint a járóbeteg szakellátást csak sürgős esetben lehet felkeresni. Szeretném egy kis információval segiteni Önöket, hogy mi számít sürgős fül-orr-gégészeti panasznak, és mikor indokolt haladéktalanul, vagy egy-két napon belül felkeresni a szakrendelőt.

A legfontosabb a fulladás.

Vérzés, ami leggyakrabban orrból történik, kevésbé gyakori a torok-,illetve fülvérzés.

Fülfolyás, ami látható is, azaz a párnán nyomot hagy.

Fül környékére (fülkagyló területe, fül mögötti, előtti terület) terjedő középfülgyulladás.

Fülfájdalom. Ennek sokféle oka lehet (fülzsírdugó, hallójárat gyulladás, fülkürthurut, középfülgyulladás, dobhártya gyulladása), a tanácsom az, hogy várjanak vele 1-2 napot, fájdalomcsillapitóval, fülmelegitéssel, esetleg paraffin olaj csepegtetésével kezeljék.

Amennyiben náthával társul orrsprayt szükséges használni. Allergiások mindenképpen kezdjék el szedni allergia elleni gyógyszerüket, orrspray-jüket! Figyeljenek panaszaik alakulására, ha csökken, akkor jó úton járnak, folytassák az eddigi kezelést.  Attól sem kell  megijedni, ha a fülfájdalom halláscsökkenéssel jár, nyugodtan várhatnak vele 1-2 napot, próbálják ki a házi patikát, és ha nem változik a panasz, csak utána menjenek orvoshoz. Lehet, hogy csak egy kis fülzsír a bűnös, amit néhány csepp paraffin olaj könnyedén fel tud oldani és a hallójáratból – ötisztuló mechanizmus segítségével – magától ki tud folyni. Fontos, hogy fültisztító pálcát semmilyen esetben se használjon!!!

Idegentest. Nem részletezem, mert gondolom mindenki tudja, hogy ha halat eszik és megakad egy szálka, vagy ha a gyermek mondogatja, hogy bedugott az orrába egy kavicsot, gombot, játékdarabot, rögtön menni kell. Itt megjegyezném, hogy a halszálkától nem lehet megfulladni!

Torokfájás, ha egyoldali és nyelési nehezítettséggel, “galuskás” beszéddel jár, ez garatmandula körüli tályogra utal. Egy egyszerű torokfájással szintén lehet várni pár napot és házi patikával próbálkozni.

A nyak nyirokcsomóinak duzzanata, amennyiben fájdalmas és piros közvetlenül felette a bőr, illetve nem kétoldali, nem szimmetrikus. A legtöbb felső légúti fertőzés egyébként nyirokcsomó duzzanattal jár, és megszűnik a betegség lezajlása után.

Lázat, torokfájást, köhögést, nehézlégzést, influenzaszerű tünteket a koronavírus fertőzés is okozhat, ezért ilyen jellegű panasz esetén kérem telefonáljon Háziorvosának, beszélje meg vele tüneteit, fogadja meg tanácsait, de semmiképpen ne menjen be személyesen a rendelőbe!

9 dolog, amivel koronavírus idején is menni KELL a fül-orr-gégészetre ​